• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Compricer - Jämför lån (ny)
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Flexkontot - Swish, ingen UC
6. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
7. Binly - Lån utan UC
8. Ferratum - Lån utan UC
9. Viaconto - Lån utan UC
10. Brixo - Swish-utbetalning & Ingen UC

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

EVNA

Viktig medlem
Poäng: 147
Blev medlem
2 Juli 2020
Meddelanden
72
Mottagna reaktioner
43
Poäng
147
Att kontakta långivare skulle jag säga är mycket viktigt. T ex att man sökt betalningsfri månad, sänkt ränta eller annat. Att inte ha kontaktat långivare kan säkert ses som negativt.
Om man inte kontaktat långivare så har man definitivt inte gjort allt man kan.
Jag har inte kontaktat långivare, det frågade inte ens min handläggare om
när han ringde. Har inledande nu.
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Sulanbulan

V.I.P
Poäng: 487
Blev medlem
19 April 2020
Meddelanden
507
Mottagna reaktioner
376
Poäng
487
Ända anledning till varför fler blir beviljade Skuldsanering efter att ha varit hos Skuldrådgivare är att KF då oftast anser att det verkligen är rätt personer som söker samt så är ansökan mer gediget ifylld. Ingen annan anledning alltså !

Kan hålla med där.
Jag sökte första gången utan att ta kontakt med budget- och skuldrådgivaren. Det fick jag frågan om vid samtalet varför jag inte tagit hjälp därifrån..

Min andra ansökan skickades in med hjälp av budget- och skuldrådgivaren och handläggaren sa redan vid samtalet att det var "en jättebra skriven ansökan. Verkligen!"

Så tror absolut det stämmer det du skriver! :)
 

Klar_fd_Släpptallt

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 367
Blev medlem
6 Mars 2016
Meddelanden
1 665
Mottagna reaktioner
2 122
Poäng
1 367
Jag har inte kontaktat långivare, det frågade inte ens min handläggare om
när han ringde. Har inledande nu.
Ok. I mitt fall var det en av långivarna som ifrågasatte /motsatte sig min skusan av den anledningen...att jag inte kontaktat dom (vilket jag kunde visa att jag gjort).
Grattis till inledande.
 

Sulanbulan

V.I.P
Poäng: 487
Blev medlem
19 April 2020
Meddelanden
507
Mottagna reaktioner
376
Poäng
487
Ok. I mitt fall var det en av långivarna som ifrågasatte /motsatte sig min skusan av den anledningen...att jag inte kontaktat dom (vilket jag kunde visa att jag gjort).
Grattis till inledande.

Har inte heller tagit kontakt med någon efter jag släppte allting förut en långivare (mitt senaste lån) där jag sa att jag inte kunde betala även om dom skulle komma med en bra betalplan, då jag har en hel drös med andra lån.
Är det stor risk att man får avslag att få sanering pga den orsaken tro?

Kan man "skylla" på sin budget- och skuldrådgivare som sa till mig att jag inte behöver ta kontakt med någon eller svara i telefon när dom ringer om jag inte orkar eller vill.
 

Kimsan72

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 3 937
Blev medlem
18 Augusti 2017
Meddelanden
6 007
Mottagna reaktioner
6 181
Poäng
3 937
Kan hålla med där.
Jag sökte första gången utan att ta kontakt med budget- och skuldrådgivaren. Det fick jag frågan om vid samtalet varför jag inte tagit hjälp därifrån..

Min andra ansökan skickades in med hjälp av budget- och skuldrådgivaren och handläggaren sa redan vid samtalet att det var "en jättebra skriven ansökan. Verkligen!"

Så tror absolut det stämmer det du skriver! :)
Detta saxade jag från KF:s sida…


Budget- och skuldrådgivning ökar chans till skuldsanering​

Andelen beviljade ansökningar har minskat något, från att ha legat på 62–63 procent under 2016 och 2017 till drygt 58 procent för 2018. En förklaring till minskningen kan vara att färre tar hjälp av kommunernas budget- och skuldrådgivare.

– Att ta hjälp av en budget- och skuldrådgivare är en viktig framgångsfaktor för att få skuldsanering, säger Ann-Charlotte von Feilitzen. De bidrar både till att rätt personer söker och att ansökan är väl genomarbetad. Av de skuldsatta som tar hjälp får drygt 70 procent sin ansökan beviljad. Det framgår av en rapport som vi tog fram förra året. Vi vill därför uppmana fler att använda sig av den möjligheten.
 

vera79

Medlem
Poäng: 1
Blev medlem
16 Augusti 2021
Meddelanden
9
Mottagna reaktioner
0
Poäng
1
Hittar inte svar på min fråga , kanske sökt för dåligt jaja. Har haft skuldsanering i 2år. Kan jag köpa en bil värde enligt enligt fordonsuppgifter 27000-30000 kr det är ju såklart en grov uppskattning men bilen är 15 år gammal och förmodligen värd mindre i verkligheten. Men vem avgör det?
Kommer dom att ta den trots att jag sköter mina inbetalningar? Har inte sånt behov som att ta sig till och från jobbet. Det är för familjens välmående och för att hjälpa barnen att övningsköra. Har varit helt utan bil i snart 10 år.
Hur mycket får en bil vara värd och vem avgör vad den är värd?
hjälp!!
 

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 10 387
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
27 938
Mottagna reaktioner
13 595
Poäng
10 387
Hittar inte svar på min fråga , kanske sökt för dåligt jaja. Har haft skuldsanering i 2år. Kan jag köpa en bil värde enligt enligt fordonsuppgifter 27000-30000 kr det är ju såklart en grov uppskattning men bilen är 15 år gammal och förmodligen värd mindre i verkligheten. Men vem avgör det?
Kommer dom att ta den trots att jag sköter mina inbetalningar? Har inte sånt behov som att ta sig till och från jobbet. Det är för familjens välmående och för att hjälpa barnen att övningsköra. Har varit helt utan bil i snart 10 år.
Hur mycket får en bil vara värd och vem avgör vad den är värd?
hjälp!!

Behövs den till och från arbete får den vara värd knappt 30. Kfm avgör värdet.
 

hoppfull2021

V.I.P
Poäng: 577
Blev medlem
6 Januari 2021
Meddelanden
963
Mottagna reaktioner
520
Poäng
577
Hittar inte svar på min fråga , kanske sökt för dåligt jaja. Har haft skuldsanering i 2år. Kan jag köpa en bil värde enligt enligt fordonsuppgifter 27000-30000 kr det är ju såklart en grov uppskattning men bilen är 15 år gammal och förmodligen värd mindre i verkligheten. Men vem avgör det?
Kommer dom att ta den trots att jag sköter mina inbetalningar? Har inte sånt behov som att ta sig till och från jobbet. Det är för familjens välmående och för att hjälpa barnen att övningsköra. Har varit helt utan bil i snart 10 år.
Hur mycket får en bil vara värd och vem avgör vad den är värd?
hjälp!!
Jag har en bil värd 30tkr, fick inledande som arbetslös, och utan anspråk på bilen. Svarar mao bara för mig.
 

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 10 387
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
27 938
Mottagna reaktioner
13 595
Poäng
10 387
Missade att det gällde skuldsanering. Då måste en borgenär tycka det är fel så får det prövas.
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp